Sprężyny zawieszenia – czym są i jak często je wymieniać?

Zawieszenia nowoczesnych samochodów są coraz bardziej skomplikowane, dzięki czemu zapewniają większe bezpieczeństwo i komfort jazdy. Nadal jednak stosuje się w nich rozwiązania, które są od wielu lat znane, i które po prostu najlepiej się sprawdzają. Jednym z takich powszechnie stosowanych elementów tych układów są sprężyny, które można spotkać praktycznie w każdym samochodzie osobowym, a także wielu innych pojazdach.

Rola sprężyn w zawieszeniu

W zawieszeniach pojazdów stosowane są głównie sprężyny śrubowe, o odpowiednio dobranych wymiarach i charakterystyce. Ich głównym zadaniem jest zapewnienie sprężystości podwozia podczas jazdy po nierównej powierzchni, co poprawia komfort oraz bezpieczeństwo. Najczęściej elementy te występują razem z amortyzatorami, które dodatkowo tłumią drgania i ograniczają kołysanie. O ile jazda bez amortyzatorów jest możliwa, to bez sprawnych sprężyn już nie. Sama budowa tych elementów jest bardzo prosta – składają się one bowiem ze zwiniętego drutu, poddanego obróbce cieplnej i odpowiednio wykończonego. Większość sprężyn posiada charakterystykę liniową, ale spotyka się też sprężyny o charakterystyce progresywnej. Te ostatnie posiadają zwoje o różnym rozmiarze i wielkości, co pozwala na prawidłową pracę pod różnymi obciążeniami.

Jak często należy wymieniać sprężyny?

Sprężyny, jak każdy inny element zawieszenia, mogą ulec uszkodzeniu. Często spotykane jest ich pęknięcie, czy to skutek jakiegoś zdarzenia, czy z powodu przeciążenia czy naturalnego zużycia (przede wszystkim korozji). Uszkodzenie w środkowych zwojach skutkuje gwałtownym obniżeniem pojazdu z jednej strony, i utratą własności jezdnych. Ale jeśli taka usterka pojawi się gdzieś na samym końcu elementu, to kierowca może nawet przez długi czas nie zauważyć, że coś się stało. Pękniętą sprężynę należy obowiązkowo wymienić, jazda w takim stanie jest bowiem niebezpieczna i może się skończyć poważniejszymi uszkodzeniami pojazdu. Najlepiej zrobić to parami, podobnie jak ma to miejsce w przypadku amortyzatorów, wtedy zawieszenie będzie równo pracować po naprawie. Sprężyny, mimo że są praktycznie bezobsługowe, to z upływem czasu tracą swoje właściwości. Szczególnie przy długotrwałych obciążeniach charakterystyka tych elementów może się znacznie zmienić, co objawia się tak zwanym „siadaniem” przodu lub tyłu. Dlatego też po przejechaniu 200 czy 300 tysięcy kilometrów warto odwiedzi sklep z częściami zawieszenia i zakupić nowy zestaw, na pewno pozytywnie wpłynie to na prowadzenie samochodu.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.